Mad- og soveplan for dreng på 5 måneder

23. januar 2007

Alder:
5 mdr.

Mad- og soveplan for dreng på 5 måneder

Hej Helen

Vores skønne dreng på 5 måneder trives rigtig godt – fin vægt, godt humør og flot udvikling. Han er jo ved at være en stor baby nu, så det vil være rart med nogle mere faste rutiner omkring spisning og sovning. Så jeg efterspørger derfor hjælp til en mad- og soveplan med udgangspunkt i ham.

Vi har følgende ”udfordringer” med ham:

Vi har været i gang med skemaden (risgrød og grøntsagsmos) i næsten 3 uger nu, men desværre uden held. Han tager det ind i munden, men jeg tvivler meget på, om han overhovedet får noget ned i maven. Jeg tror, at han bliver ammet for tit i løbet af dagen, så han ikke har nogen appetit til skemaden. Jeg vil gerne strække ammeintervallet.

Jeg har forsøgt at introducere ham til skemad, når han har været vågen ca. 1 times tid, så han hverken er for træt eller for sulten. Skal jeg bare blive ved med at introducere ham for det flere gange om dagen, eller er det bedst at holde en pause med skemaden, så det ikke bliver for meget?

Han sover gerne 3 lure om dagen – og de varer kun mellem 45 og 60 minutter ad gangen. Om dagen bliver han puttet i sin egen seng. Jeg har forsøgt at lægge ham i barnevognen om dagen, men det ændrer ikke på længden af søvnen. Jeg vil gerne have, at han i stedet kun sover 2 lure om dagen, men af længere varighed. Evt. at han lægges ca. kl. 10.30 og igen ca. kl. 15.30. Er det for få lure for hans alder, og hvad kan jeg evt. gøre for at få ham til at sove længere ad gangen?

Når han vågner er han glad og oplagt, men allerede klar til at sove igen efter 2 timer. Han bliver lagt ved en 20-tiden om aftenen, vågner til 1. amning mellem kl. 1.00 og 4.00 og til den anden amning omkring kl. 5.00 – 6.00, hvor han ...

Annonce

... plejer at sove lidt videre igen. Vi står som regel op ved en 7-tiden.

Jeg vil gerne prøve at undgå 2 x amninger om natten. Det er simpelthen for hårdt for nattesøvnen. Jeg har overvejet at ”ignorere” hans amning tidligt om morgenen og håbe, at han selv kan falde i søvn igen, så vi kan sove fra kl. 1.00 til ca. kl. 7.00 i stedet. Men det vil ikke ske uden skrig og skrål sikkert… Hvordan kan vi bedst vænne ham med natlig amning?

I en kort overgang havde jeg succes med at ligge ham i hans egen seng og vente på, at han selv faldt i søvn (han græd nogen gange og så startede vi bare forfra med putningen). Det går ikke længere. Han græder, når jeg forlader rummet, og det er så frustrerende. Jeg er derfor gået lidt tilbage til at amme ham i søvn. Det er ikke tilfredsstillende for mig, for jeg ønsker, at han skal lære at falde i søvn på egen hånd. Far og andre har jo svært ved at putte ham, når han er vant til at falde i søvn ved mig. Jeg mener, at det er ved at være tid nu til at ændre dette.

Sådan ser hans dag nogenlunde ud:

5.00 - 6.00 Ammes (ca. 5-10 min.)
7.00 Står op
8.00 Ammes (ca. 5-10 min.)
9.00 Risgrød og vand af kop som prøve
9.30 Puttes til formiddagslur – sover ca. 1 time
10.30 Ammes når han vågner (ca. 5-10 min.)
13.00 Puttes til middagslur – sover ca. 45 min.
14.00 Ammes når han vågner (ca. 5-10 min.)
15.30 Grøntsagsmos og vand af kop som prøve
16.00 Puttes til sen eftermiddagslur – sover ca. 1 time
17.00 Ammes når han vågner
18.00 Grøntsagsmos og vand af kop som prøve
19.30 Putteritual (evt. bad, nattøj, godnathistorie og godnatsang)
20.00 Sovetid
1.00 – 4.00 Ammes om natten

Jeg håber på, at du kan hjælpe mig lidt på vej med mine mange spørgsmål.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika